
پایان دوران نیسان آبی قدیمی / زامیاد EX با استانداردهای جدید جایگزین نیسان سایپا میشود
وانت معروف «نیسان آبی» بهزودی از خط تولید خداحافظی میکند. زامیاد اعلام کرده مدل جدیدی با نام زامیاد EX جایگزین این خودرو خواهد شد؛ محصولی که مطابق با ۸۵ استاندارد الزامی طراحی شده است.
نسل فعلی نیسان آبی بهدلیل نداشتن استانداردهای ایمنی و زیستمحیطی مجوز تولید ندارد و طبق اعلام رسمی، تا پایان تیرماه تولید آن متوقف خواهد شد. حالا زامیاد با معرفی EX قصد دارد پاسخگوی نیاز بازار و الزامات جدید باشد.
به گزارش سرمایه نما نقل از سایپانیوز، بابک مصدق، معاون توسعه محصول شرکت زامیاد، از انعقاد قراردادی میان این شرکت و شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران برای تولید ۳۰ هزار دستگاه وانت نیسان دوگانهسوز سنگین خبر داد. بر اساس این قرارداد، تولید این خودروها طی سال جاری در دستور کار زامیاد قرار دارد و به تدریج وارد بازار خواهد شد.
وی با اشاره به روند تولید وانت نیسان در سال گذشته اظهار کرد: «بر اساس مجوز صادره از سوی سازمان ملی استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید ۳۵ هزار دستگاه وانت نیسان با الزامات فنی پیشین مجاز شناخته شد. تاکنون ۳۰ هزار دستگاه از این تعداد به تولید رسیده و مابقی نیز طی یک ماه آینده تکمیل خواهد شد.»
مصدق همچنین از برنامه زامیاد برای عرضه نسخه بهروزشده وانت نیسان پس از تکمیل تعهدات قبلی خبر داد و گفت: «زامیاد در نظر دارد پس از پایان تولید نسخههای پیشین، مدل جدید وانت نیسان را منطبق با استانداردهای ۸۵گانه طراحی، تولید و به بازار عرضه کند.»
معاون توسعه محصول زامیاد با تشریح مشخصات فنی این مدل جدید افزود: «برای بهبود پایداری خودرو و انطباق با الزامات جدید، فاصله بین دو محور عقب و جلو به میزان ۱۶ سانتیمتر افزایش یافته است که موجب بهبود دینامیک حرکتی میشود. همچنین تمامی تایرها از نوع رادیال انتخاب شدهاند و سیستم فرمان هیدرولیک نیز بهطور کامل بازطراحی و بهروز شده است.»
وی ادامه داد: «سیستم هشدار انحراف از مسیر نیز مطابق با یکی از الزامات ۸۵گانه، با بهرهگیری از دوربینهای پیشرفته طراحی و نصب شده و تمامی آزمونهای عملکردی آن با موفقیت انجام شده است. افزون بر این، سیستم ترمز اضطراری پیشرفته بهواسطه رادار تعبیهشده در پشت جلوپنجره فعال میشود که آن هم مراحل تست را با موفقیت پشت سر گذاشته است.»
مصدق به برخی دیگر از بهروزرسانیهای صورتگرفته نیز اشاره کرد و گفت: «صندلیهای جدید قابل تنظیم در دو جهت طراحی شدهاند تا ارگونومی بهتری برای راننده فراهم شود. همچنین سیستم هشدار بستن کمربند ایمنی به صورت استاندارد روی خودرو نصب شده است. افزایش ۱۶ سانتیمتری طول کابین نیز امکان استفاده از تریم و صندلیهای جدید را مهیا کرده است.»
بر پایه تفاهمنامهای که در مهرماه سال گذشته میان وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد به امضا رسید، تولید وانت نیسان بر پایه استانداردهای قدیمی تنها تا سقف ۳۵ هزار دستگاه مجاز شناخته شد و ادامه تولید آن منوط به رعایت کامل استانداردهای ۸۵گانه است.