
شیوه جدید سایپا؛ تولید با جیب مردم/ گلایههای مردم از سایپا بالا گرفت
تاخیر در تحویل خودروهای سایپا اگر تا چندماه پیش محدود به شاهین، سهند و اطلس بود اکنون به محصولات پرتیراژ این خودروساز مانند کوئیک و ساینا S رسیده است که نه تنها گلایه های مردم را از این شرکت بیشتر کرده بلکه موجب بی اعتمادی بیشتر مردم به این خودروساز شده است.
بعد از تاخیرهای چند ماهه و بالاگرفتن نارضایتی مردم در تحویل خودروهایی مانند شاهین، سهند و اطلس اکنون ساینا S و انواع کوییک نیز به جمع دیگرخودروها اضافه شد و تاخیرطولانی درتحویل آن گلایه و ابهامات زیادی برای مشتریان شرکت سایپا به همراه داشته است.
گلایههای مردم از سایپا درتاخیرهای طولانی سایپا به سایر محصولات این شرکت هم سرایت کرده است و ساینا S و انواع کوییک را هم به جمع دیگر محصولات با تاخیر این شرکت افزوده است.
البته بارها این شرکت اعلام کرده است که یکی از اصلیترین دلایل تاخیر در تولید و تحویل خودرو، کمبود و یا تاخیر در تامین قطعات است که این مشکل ناشی از تحریمها، نوسانات نرخ ارز، مشکلات در زنجیره تامین جهانی است، اما به نظر میرسد ضعف در مدیریت داخلی و تامین قطعات است که وابستگی به واردات برخی قطعات کلیدی را تشدید کرده است.
تاخیر تا کی ؟!
همچنین برنامهریزی ضعیف برای تولید و فروش، عدم تطابق بین تعداد ثبتنامها و ظرفیت واقعی تولید و ضعف در مدیریت تعهدات به مشتریان از مهمترین دلایل تکرار سناریوی پرتکرار تاخیر در تحویل خودروها است. بنابراین این خودروساز ، صرفا با پیشفروش تعداد بالایی از خودروها بدون اطمینان از ظرفیت تحویل به موقع، منابع مالی را از مشتریان جذب کرده و سپس در تحویل به تعهدات خود عمل نمیکند و درواقع ازطریق مدیریت نقدینگی به واسطه پیشفروش هاست که خط تولید را سرپا نگه داشته است بدون آنکه تغییراتی در استانداردها و مقررات تولید خودرو اتفاق افتاده باشد.
تاخیرهای مکرر و گسترده صدای اعتراض بسیاری از مشتریان سایپا را درآورده است. بنابراین ضروری است که شرکت سایپا هرچه سریعتر نسبت به این موضوع شفافسازی کند و با ارائه دلایل مشخص و مستند برای تاخیرها، اعلام جدول زمانی واقعی برای تحویل خودروهای معوقه و ارائه راهحلهای جبرانی برای مشتریان مانند پرداخت سود تاخیر به صورت منظم و شفاف بخشی از نگرانیها و ابهامات را برطرف کند.