بررسی مشخصات فنی و امکانات هایما s5 پرو ایرانخودرو و قیمت در مردادماه ۱۴۰۴

به لطف خودروسازی صنعت چین که نام‌گذاری شبیه به محصولات آیفون دارند، خودروسازان ایرانی نیز کلماتی چون مکس، پرو و پلاس را سرلوحه تغییرات ریز و درشت خود قرار دادند.

ایران خودرو چندی پیش کراس‌اوور هایما S7 را با به‌روزرسانی اندک تحت نام هایما S7 پرو معرفی کرد و حالا هم نوبت به برادر کوچک‌تر آن با نام هایما S5 پرو رسیده است تا تجربه‌ای جزئی در بخش بهبود‌های فنی و ظاهری داشته باشد.

معرفی هایما S5 پرو

هایما S5 کراس‌اوور کامپکت (سایز کوچک) محصول شرکت خودروسازی هایما چین است که سال ۲۰۱۴ در نسل اول با کد شناسایی S5 I به بازار کشور چین معرفی و سپس در سال ۱۳۹۶ از سوی ایران خودرو روانه بازار ایران شد.

این کراس‌اوور در سال ۲۰۱۸ با نسل دوم (S5 II) جایگزین شد، اما ایران خودرو زحمت جایگزینی نسخه قدیمی با نسل جدید را به خود نداد و ازاین‌رو هنوز هم شاهد تولید سری نسل اول این محصول در بازار کشور هستیم. جدید‌ترین سری تولیدی این خودرو با نام S5 پرو، نمونه‌ای بهبودیافته بر اساس همان نسخه قدیمی است که با بهبودهای بسیار جزئی همراه است.

طراحی ظاهری هایما S5 پرو

با نگاهی به نمای خارجی نسخه پرو هایما S5، متوجه هیچ تغییر بارزی نخواهید بود. چراغ‌های جلو دشنه‌مانند، ساختار زیرسپر همیشگی، پوزه خشن، خط شخصیت جانبی یکسان، چراغ‌های عقب منطبق بر طراحی دشنه‌مانند چراغ‌های جلو، همگی همان چیزی است که از ابتدای عرضه S5 به بازار شاهد آن بودیم.

برای این که متوجه تمایزهای دقیق نسخه پرو با نمونه‌های پیشین هایما S5 در بازار کشور باشید، احتمالا به اندکی راهنمایی نیاز خواهید داشت. جلوپنجره خودرو در نسخه Pro حالا به‌جای استفاده از خطوط دوبل افقی، از طراحی مشبک کرومی موسوم به کهکشانی بهره می‌گیرد.

در نمای جانبی، شاهد استفاده از ریم‌ با طراحی متمایز و جدید هستیم و در نمای عقب تنها یک لوگو قرمزرنگ کوچک Pro به انتهای نام S5 چسبانده شده است. این تمام تغییرات ظاهری است که در نسخه جدید هایما S5 Pro شاهد آن خواهید بود.

در نتیجه می‌توان گفت که اصول طراحی هایما S5 در نسخه جدید هیچ تغییری به خود ندیده است. ازاین‌رو در جایگاه خودرویی با طراحی متعلق به بیش از یک دهه پیش، هایما S5 پرو بسیار قدیمی و ازمدافتاده جلوه می‌کند و قادر به رقابت با محصولات چینی روز بازار حتی از شرکت‌های خودروساز چینی داخلی نظیر مدیران خودرو نیست. خوشبختانه ظاهر کلی این خودرو از ابتدا قابل هضم، متمایز و جذاب جلوه کرد و توانست در دل قشر جوان ایران جا باز کند.

طراحی داخلی هایما S5 Pro

احتمالا حالا در تصاویر نسخه Pro هایما S5 به دنبال تغییرات جزئی مشابه نمای بیرونی می‌گردید. اجازه دهید تا در وقت شما، مخاطب این مقاله صرفه‌جویی کنم، هیچ تغییر بارزی در کابین هایما S5 پرو وجود ندارد پس در جست‌وجوی آن نباشید.

داشبرد همان طراحی فضایی و آوانگارد سابق را به همراه دارد. خطوط قوس‌دار Vشکل نرم کاملا متقارن و متریال پلاستیک فشرده خشک با اندک تریم تزئیناتی مشکی پیانویی براق و نقره‌ای مات که چهارچوب کلی سبک طراحی کابین را شکل می‌دهد.

تنها تغییری که به چشم می‌آید، حذف کمان ابرویی دوگانه بالای کلاستر است که حالا با یک کمان واحد و ساده‌تر جایگزین شده است. این تغییر بسیار جای تعجب دارد، چراکه نمونه دو کمان در نسخه‌های پیشین با سبک طراحی کلی داشبرد و خطوط شکل‌دهنده آن به‌مراتب هماهنگ‌تر بود و حالا مشخص نیست که این تغییر بر اساس چه ایده‌ای انجام گرفته است.

بنابراین نمای داخلی نیز هیچ حسی از به‌روزرسانی و بهبود به مالک ارائه نخواهد داد. همانند طراحی نمای بیرونی، کابین هایما S5 پرو بسیار قدیمی جلوه می‌کند و در بازار خودرو امروز ایران جایی ندارد. تنها چیزی که سبک طراحی کابین را قابل تحمل می‌سازد، سبک طراحی فضایی و رادیکال آن است که جلوه‌ای آینده‌نگرانه دارد.

مشخصات فنی هایما S5 پرو

پیش از آن که به کل از نسخه پرو هایما S5 دل‌سرد شوید، بگوییم که مهم‌ترین تغییرات در نسخه پرو شامل حال مجموعه فنی خودرو شده است. همانند بیشتر محصولات چینی بازار ایران، هایما S5 نیز در زمان عرضه از پیشرانه تنفس طبیعی و گیربکس ضریب متغیر اتوماتیک CVT بهره می‌گرفت که به هیچ عنوان با سبک رانندگی مشتریان ایرانی و البته شرایط جغرافیایی کشور هماهنگ نبود.

این مهم با نصب توربو و تغییر گیربکس به نمونه AT در نسخه‌های بعدی، تا حد زیادی رفع شد. حالا در نسخه پرو، هایما S5 از پیشرانه بهبودیافته مشابه با S7 پرو (البته با همان حجم ۱.۵ لیتری سابق) بهره می‌گیرد که به سیستم پاشش سوخت تزریق مستقیم (GDI) مجهز شده و بهبود راندمان و مصرف سوخت را به همراه داشته است.

این پیشرانه حالا توان تولید ۱۴ اسب بخار قدرت بیشتر و ۵۷ نیوتون.متر گشتاور بالاتر را دارد. گیربکس منتخب نیز نمونه ۶ سرعت اتوماتیک AT از ساخته‌های DAE چین است. ارتقای فنی انجام‌گرفته و بهبود خروجی آن به اندازه‌ای نیست که نوید یک سواری اسپرت و تند و تیز را بدهد، اما باید انتظار داشت که این بهبود در استفاده روزمره مشهود باشد.

سیستم تعلیق در محور جلو هایما S5 پرو از نوع رایج مک‌فرسون استرات است و در عقب نمونه مولتی‌لینک به کار رفته که حداقل از دیدگاه پایداری، تمایز قابل توجهی با خودروهای دارای محور ساده‌تر و ارزان‌قیمت‌تر تورشن بیم دارد.

مشخصات کلی

نوع موتور خودروخطی بنزینی تزریق مستقیم
حجم موتور۱.۵ لیتر
سیلندر / سوپاپ۴ / ۱۶
تنفس موتورتوربوشارژر
قدرت۱۷۵ اسب بخار
گشتاور۲۸۰ نیوتن.متر
گیربکس۶ سرعت اتوماتیک
محور محرکجلو
شتاب۹ ثانیه
سرعت۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۷.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو ۵
فرمانهیدرولیک
بدنهکراس‌اوور سایز کوچک
نوع رینگآلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول۴۳۵۸ میلیمتر
عرض۱۸۲۳ میلیمتر
ارتفاع۱۶۳۰ میلیمتر
فاصله محورها۲۶۳۰ میلیمتر
وزن خالص۱۴۴۵ کیلوگرم
تعداد سرنشین۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب۳۲۰ لیتر
حجم مخزن سوخت۶۰ لیتر
قطر رینگ۱۷ اینچ

آپشن های هایما S5 Pro

هایما S5 در بازار ایران به تجهیزات رایجی چون کروز کنترل، کنترل حرکت در سربالایی، سنسور پارک عقب، دوربین دنده عقب، نظارت بر فشار باد تایرها، سیستم روشنایی در روز، نمایشگر لمسی ۷ اینچ مولتی‌مدیا، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر، ۶ کیسه ایمنی هوا، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، ورود و استارت بدون کلید، صندلی‌های برقی ردیف جلو، تریم داخلی دورنگ کابین و سانروف مجهز بود.

هایما S5 پرو امکانات بیشتری شامل کمک فرمان برقی، سنسور نور و باران، گرم‌کن صندلی‌های ردیف جلو، اتوهلد و کنترل حرکت در سراشیبی را در اختیار راننده و سرنشینان می‌گذارد.

کروز کنترلدارد
کروز کنترل هوشمند
کنترل ایستایی در سربالاییدارد
کنترل سرعت در سرازیریدارد
کنترل کششدارد
کنترل پایداریدارد
سنسور جلو
سنسور عقبدارد
سنسور باراندارد
سنسور فشار باد تایردارد
رادار نقطه کور
ترمز ضدقفلدارد
توزیع نیروی ترمزدارد
ترمز کمکیدارد
ترمز اضطراری خودکار
ترمز پارک برقیدارد
اتولایتدارد
دی لایتدارد
دکمه‌های کنترلی فرماندارد
گرم‌کن فرمان
پدال شیفتر
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی۷ اینچ
سیستم صوتی۶ اسپیکر
ناوبریدارد
دوربین عقبدارد
دوربین ۳۶۰ درجهدارد
کیسه هوا۶ عدد
ورود بدون کلیددارد
استارت بدون کلیددارد
تهویه اتوماتیکدارد
صندلی برقی رانندهدارد
صندلی برقی سرنشین جلودارد
گرمکن صندلی جلودارد
سردکن صندلی جلو
آینه بغل برقیدارد
گرم‌کن آینه بغلدارد
پانوراما
سانروفدارد

مزایای هایما S5 پرو

+ بهبود توان و گشتاور

+ بهبود اندک در میزان مصرف سوخت

+ بهبود نسبی امکانات رفاهی

+ شبکه خدمات پس از فروش گسترده

معایب هایما S5 Pro

– عدم اعمال تغییرات بارز در طراحی

– عدم عرضه در نسخه نسل دوم

– قدیمی بودن طراحی

قیمت هایما S5 پرو در بازار

جای شکی وجود ندارد که عرضه نسل دوم هایما S5 به‌جای اعمال بهبودهای ظاهری و فنی بر نسخه قدیمی، اقدام هوشمندانه‌تری بود. اما می‌دانیم که شرکت ایران خودرو یک خودروسازی دولتی است که بیشتر محصولات تولیدی آن از دیدگاه قیمت، در گروه ارزان‌قیمت‌های اقتصادی قرار دارد.

در نتیجه ایران خودرو (و سایپا) به هیچ عنوان تلاش نمی‌کنند تا وارد بازار رقابتی سخت و سنگین چینی‌های مونتاژی به‌روز شوند و ترجیح می‌دهند محصولات خود را در تناسب با گروه مالی پایین جامعه هماهنگ کنند و بازار انحصاری خود را در اختیار داشته باشند.

اگر قرار باشد هایما S5 پرو را در رقابت با محصولات روز بازار مقایسه کنیم، این خودرو از نظر سبک طراحی و امکانات، به شکل محسوس از رقبای دیرینه اما به‌روزشده خود نظیر ام وی ام X55 پرو، تیگارد X35، کی ام سی A5 و کی ام سی X5 به مراتب عقب‌تر است. تنها فاکتورهای نجات دهنده این خودرو در بازار، قیمت نهایی مناسب، شرایط فروش آسان و شبکه خدمات پس از فروش گسترده خواهد بود.

منبع
خودرو ۴۵

خبرهای مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *